tirsdag den 6. maj 2008

10 år yngre eller 10 år ældre…det kommer an på hvem du er

Jeg kan godt forholde mig til, at Arne Astrup og visse andre af de "officielle" ernæringseksperter der er gået i flæsket på 10 år yngre på 10 uger, siger bogen gør folk 10 år ældre. Det skal bare lige præciseres hvem der bliver 10 år ældre. Det gør dem, der får kaffen galt i halsen af bogen…højst sandsynligvis p.g.a. stress over, at nogen vælger at komme med råd om kost, ernæring og livsstil, der er anderledes og i nogle tilfælde direkte modsiger, hvad de har sagt i lang tid. Og når vi så også har stor succes med det. Ja det forårsager jo stress at bliver overhalet indenom. Kort og godt: Til dem der har fået kaffen galt i halsen, vil vi anbefale en dug på bordet og en hagesmæk, for der kommer flere bøger og råd, I nok heller ikke er helt enige i.
Men bare rolig, hvis du ikke føler din position eller dine kostråd bliver truet, så kan du finde guldkorn i bøgerne fra Sundhedsrevolutionen og Kernesund familie, for ikke at tale om bøgerne om kost og sundhed fra Anette Harbech Olesen, Anne-Catherine Færgemann, Betinna Borg, Birgitte Nymann m.fl. Og så er sandsynligheden for at bliver 10 år yngre eller leve 10 år ældre i en meget mere velfungerende krop store.

20 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har et spørgsmål omkring brugen af valleproteinpulver. Efter at have læst denne artikel på www.alun.dk er jeg blevet i tvivl omkring, hvorvidt det er sundt at blende valleprotein med frugt i en morgenshake. Hvordan forholder du dig til indholdet og rådene i denne arktikel?

http://www.alun.dk/helse-whey-protein-test-protein-pulver.asp

Vibstjert sagde ...

Vi bøvler stadig med streptokokkerne. Det starter med at Viggos polypper hæver og han så ligesom klokker helt til i næsen, med dertil hørende søvnapnøe, og nasal talen..og så går der et til to døgn så har han streptokokker i halsen. Vi er glade for levertranen og synes da også der går længere mellem penicillinkurene, 3-4 uger istedet for 2, men det virker som om der skal mere til. Vi mangler dog lidt at give de høje doser c-vit, da jeg ikke har fundet nogle jeg kan få ham til at indtage. Har du et godt forslag?
-Og så må jeg lige sige at I har kæmpe opbakning herfra. Alle de gængse råd fra eksempelvis Arne A, sundhedsstyrelsen mfl hjælper jo tilsyneladende ikke, med al den cancer, diabetes, fedme mv vi lider under her i landet, så vi har brug for jer-Men det er klart at, idet vi stadig er et landbrugssamfund, så skal der ske kæmpe omlægninger af samfundsstrukturen, hvis ikke landet skal tabe på, hvis største delen lagde livsstilen om og fulgte jeres råd. Så de ryster nok lidt i bukserne i det høje.

Umahro fra Sundhedsrevolutionen™ sagde ...

Kære Vibeke. Du kan få C-vitamin tyggetabletter fra Higher Nature, der kan bestilles hjem fra England via Higher Nature's hjemmeside. Der er også nogle C-vitamin tyggetabletter, Natur Energi forhandler. Ydermere, så prøv med Bio-Strath og hvidløgsproduktet Garcin. Giv Viggo 1 kapsel hver dag. Der findes også en Garcin spray, man kan sprøjte direkte i svælget, som man har haft gavn af ved halsbetændelse o.s.v.

KH,

Umahro

Umahro fra Sundhedsrevolutionen™ sagde ...

Kære Anonyme,

Jeg ser ingen problemer i at komme valleprotein i en shake med frugt. M.h.t. kvaliteten af valleproteinpulver, så ser jeg mange folk, der kan mærke en forskel, når de bruger "normal" valleproteinpulver. Der hvor jeg specifikt kunne anbefale at bruge et valleproteinpulver á la det Alun har, er til cancerpatienter. Der er nogle studier, der viser at kombinationen af valleprotein af meget høj kvalitet sammen med pæne doser fiskeolie, kan stabilisere vægten i cancerpatienter.

KH,

Umahro

Vibstjert sagde ...

Tak for alle dine gode råd. Jeg er rigtig glad for du har taget dig tid til at svare. Vi opruster fra imorgen, sammen med frisk luft på Fejø, det har bare at batte. God weekend. Mvh Vibeke

Vibstjert sagde ...

Jeg overvejer om jeg ydermere skulle prøve at tilsætte noget spirulina i Viggos kost-Hvad mener du om spirulina, og har du nogle erfaringer med det?

Anonym sagde ...

Hvad mener du om stenalderkost?

Heidi sagde ...

I har også stor opbakning herfra. Jeg tror bare det er et spørgsmål om tid - lang tid måske - inden rådene fra sundhedsstyrelsen ændrer sig. Min tillid til sundhedsstyrelsen er ihvert fald meget lille.
Jeg har fået megen inspiration fra jeres bøger og er igang med at lægge kosten om, aldrig har jeg været så motiveret. Jeg har en søn på 13 mdr. og jeg har været meget i tvivl om hvorvidt han skulle have komælk. Efter hvad jeg har læst synes jeg ikke der er nogen logik i at vi skal drikke komælk og jeg er også bange for det ikke er sundt for min lille søn. Han har dog fået det, i en periode. Mellemørebetændelse har han kun haft en gang, men har i lang tid døjet med eksem og mystiske knopper. Snotnæse er efterhånden også ofte på besøg - men det er jo normalt med små børn?! Jeg er i tvivl om, om han skal have tilskud af calcium hvis han ikke får mælk? Udfra hvad jeg har læst mig til, skal han ligesom os voksne have, D-dråber (ikke de syntetiske fra apoteket?), hørfrøolie, fiskeolie og multivitamin (Vitakids, som jeg ikke kan opdrive nogensteder).

På forhånd tak. Og tak for gode inspirerende, motiverende og lærerige bøger. Super I tør stå frem med det I ved og tror på, bliv endelig ved med det.

Vh Heidi

Anonym sagde ...

Hej Umahro

Jeg har i et stykke tid overvejet at købe en Vita-mix blender, da den virker ekstrem overlegen ift. andre blendere på markedet, men så faldt jeg over følgende debat: http://goneraw.com/forums/2/topics/1865 ,hvor der diskuteres om Vita-mix blenderen er giftig pga. dens polycarbonat-beholder samt skæreblade lavet af Nikkel. Da jeg har læst i din Køkkenrevolution På Høje Hæle at du selv bruger Vita-Mix, ville jeg høre om du har en holdning til denne debat og evt. et godt råd??
På forhånd mange tak for hjælpen :) Mvh Julie

Umahro fra Sundhedsrevolutionen™ sagde ...

Kære Julie,

Jeg har ingen problemer med Vitamix blenderen. Polycarbonat er en af de bedre plasttyper og der er jo altid lidt nikkel i rustfrit stål. Kontakttiden mellem beholderen og/eller knivene og maden er så kortvarig, at der ikke er noget at være bekymret for.

KH,

Umahro

Heidi sagde ...

Hej

Jeg pr'ver lige igen. Jeg skrev den 19. maj et indlæg. Håber du kan hjælpe.

På forhånd tusind tak.

Vh Heidi

Anonym sagde ...

Hei! Det er interessant å lese på bloggen din. Er boken din utgitt på norsk?

Umahro fra Sundhedsrevolutionen™ sagde ...

Kære Viola,

Min sidste kogebog "Køkkenrevolution på høje hæle" er ved at blive oversat til norsk.

KH,

Umahro

Umahro fra Sundhedsrevolutionen™ sagde ...

Kære Heidi,

Det vil være en meget god start med D-vitamin dråber, levertran fra Nordic Naturals, mælkemineraler (et mineral- og sporstoftilskud til børn der ikke får mælk) og Vitakids. Alternativt kan du bruge DinoChews fra Higher Nature i England. De skal blot knuses til helt små børn.

KH,

Umahro

alessia sagde ...

Hej Uhmahro,
Først tak for en fantastisk kogebog!
Vi har i vores familie taget sundhedsrevolutionens kostbud til os , således at vi ikke længere spiser sukker og komælk. Med stor succes og glade familiemedlemmer :)

Vi har fulgt med i pressen og set alt den kritik kernesund f. / Thorbjørg har fået vedr. ved at tage komælk fra helt små børn.
Det er her jeg føler mig lidt lost og har brug for noget vejledning af dig. vi har fået en lille bror, som nu er 8 mdr.

Jeg havde ikke tænkt mig at introducere komælk til ham, heller, men er nu alligevel betænkelig om han får alle sine proteiner og næringstoffer, som sundhedsstyrelsen udtaler, som sundhedsskadeligt!

Lige nu ammer jeg ham ( ret meget). Jeg har købt Nannys goat milk hos Nordic clinic ( som jeg putter i grøden), men er egentlig også itvivl om det er nødvendigt, når jeg ammer.

Hvad nu når han bliver ældre efter 1 år, når han ikke længere bliver ammet så meget længere.
Ved at i skriver rismælk ( der er jo ingen proteiner i rismælk) og soyamælk, men ved også at drenge ikke må få soya hver dag pga østrogener. ???
Hvornår må han begynde på soyamælk rismælk pga. allergier.
Det er især, når jeg ikke længere ammer så meget, at jeg er bekymret om jeg kan tilbyde ham de rigtige ting. Når jeg undlader komælk.

Noget af kritikken går jo også på om de kære små senere i livet kan udvikle en mælke allergi, netop pga at de ikke er blevet introduceret til det og jeg tænker at det vil være et problem i et land som DK, hvor der indgår så mange mejeriprodukter i forskellige fødevarer.

Jeg har om sagt ikke lyst til at introducere komælk til den lille ny ( også fordi det har været svært at vende min store dreng på 4, til at acceptere at han ikke længere må få det). Men vil meget gerne have en kommetar fra jer om ovenstående.

Det undrer mig iøvrigt at sundhedsstyrelsen ikke refererer studier og til alt den forskning vedr. de dårlige egenskaber på komælk, som der er fra udlandet !


KH

Alessia

Umahro fra Sundhedsrevolutionen™ sagde ...

Kære Alessia,

Det er jo et lidt eksplosivt emne med komælk og småbørn. Snakken om at børn nemmere skulle blive allergiske overfor komælk, hvis det ikke introduceres tidligt, mener jeg er noget pjat. Høj-allergene fødevarer, og det er komælk uden tvivl, kan nemt fremprovokere en immunrespons i det uudviklet immunforsvar. Generelt bliver immunforsvaret bedre til at styre sine reaktioner på alt fremmed, som man bliver ældre. Det er også derfor nogle børn vokser sig fra pollenallergi o.s.v. (nogle og ikke alle!).
En af de ting, der er med til at give et modent og afbalanceret immunforsvar, er at lade være med at udsætte det for højallergene fødevarer for tidligt (alt inden 1 år). Ydermere at sørge for en god tarmflora, da nogle de gavnlige tarmbakterier, såsom Lactobacillus og Bifidobacterium arter, faktisk "træner" i immunforsvaret, så det både styrkes og bliver bedre i stand til at holde igen overfor egentlig ligegyldige "fremmede". (Med andre ord: En mindre risiko for reaktioner på ubetydelig ting, såsom fødevarer.) Modermælk giver en god tarmflora. Modermælkserstatninger lavet på komælk samt alt for tidlig introduktion af svært fordøjelige fødevarer ser ud til at destabilisere tarmfloraen, så der bliver flere forrådnelsesbakterier og færre gavnlige bakterier (faktisk en tarmflora der ligner den man ser hos folk der spiser meget kød og raffinerede kulhydrater men ikke får nok grøntsager, fibre, bælgfrugter o.s.v.). Sådan en ændring i tarmfloraen kan gøre immunforsvaret mere tilbøjeligt til at producere antistoffer overfor fødevarer og allergener i luften, såsom pollen.
Gedemælkserstatningen kan du sagtens bruge fremfor komælk. Den er mindre allergen. Der findes også nogle gedemælksprodukter herhjemme af mærket Cabrima (og nej, jeg ejer ikke aktier e.l. i foretagendet ;-P).
Hjemmelavet mandel- eller sesammælk indeholder både kalk, protein og sundt fedt. Dog ikke noget A- og D-vitamin, som man finder små mængder af i komælk. Men giv ham 2-3 tsk levertran af god kvalitet dagligt, så får han både A-og D-vitamin samt omega-3 fedtsyrer.
Mette Jensen har skrevet en rigtig god bog om kost til småbørn, der skal være uden gluten, mælk o.a. fødevarer der volder problemer for nogle. Jeg kan ikke huske navnet på stående fod, men mener den er udgivet på forlaget Olivia tidligt i 1990'ne.

KH,

Umahro

Anonym sagde ...

Hej Umahro
Tak for dit hurtige og kompetente svar. Føler mig nu meget mere klog og sikker på hvad jeg gør ved de kære "små".
Der er dog lige et par ting jeg fortsat er i tvivl om:
Hvornår må soyamælk, havremælk og rismælk introduceres til børn ( her tænker jeg igen ift. allergi) og ligeledes med sesam og mandelmælk/mos). Det anbefales af sundhedspl. ikke at give nødder det første År.
Hvad mener du?
Tak for tippet med bogen.

Tak fordi du tog dig tid at svarer, jeg har virkelig været bekymret og forvirret omkring det.
Vil sprede budskabet til andre nybagte mødre. Vi er nemlig en del der har diskuteret det herude i det lille land.
Kh
Alessia

alessia sagde ...

Kære Umahro,
Tak for dit hurtige og kompetente svar. Tak fordi du tog dig tid. Jeg er ved at jeg ikke er ene med disse overvejelser og vil sprede budskabet til andre bekymrede mødre.
Det har virkelig lettet mit bekymrede moder-sind.
Tak for tippet med bogen.
Jeg er dog stadig itvivl om hvornår jeg må introducere soya og rismælk til baby ? pga allergi.
Ligeledes mandel og sesam mælk. Har hørt at man ikke må introducere nødder til babyer det første leveår.

KH
Alessia

Anonym sagde ...

Kære Umahro,
Tak for dit hurtige og kompetente svar. Tak fordi du tog dig tid. Jeg er ved at jeg ikke er ene med disse overvejelser og vil sprede budskabet til andre bekymrede mødre.
Det har virkelig lettet mit bekymrede moder-sind.
Tak for tippet med bogen.
Jeg er dog stadig itvivl om hvornår jeg må introducere soya og rismælk til baby ? pga allergi.
Ligeledes mandel og sesam mælk. Har hørt at man ikke må introducere nødder til babyer det første leveår.

KH
Alessia

magnesmor sagde ...

Hej Umahro!
Jeg følger med i sundhedsrevolutionen med stor fornøjelse. Jeg stoler fuldt ud på jeres kostråd og er sikker på, at I vil vinde frem.

Jeg har et par spørgsmål til dig ang. ernæring til min søn på 6 måneder. Jeg har selv lidt af atopisk eksem hele livet, og er derfor meget opmærksom på at nedsætte risikoen for, at han udvikler allergier/eksem. Jeg ved med sikkerhed, at han ikke skal have komælk, og jeg er også selv holdt op med at drikke mælk og begrænser mit indtag af komælksprodukter så godt jeg kan. Han ammes stadig en hel del og får derudover højhydrolyseret modermælkserstatning (nutramigen). Nu er jeg i tvivl om, om dette er lige så skidt? skal jeg i stedet give ham erstatning baseret på gedemælk? Er der ellers noget du kan anbefale til ham? Jeg har endnu ikke introduceret kød/fisk/æg til ham, også af hensyn til udvikling af allergier. Hvornår vil du anbefale at gøre det, og hvordan sikrer jeg i mellemtiden, at han får protein nok? Jeg bor i øjeblikket i Tyskland og her er jo et rigt udbud af økologiske varer og helsekost i det hele taget, så det vil jo gøre det hele lidt nemmere.

Har du i øvrigt nogle erfaringer med NDS probiotica i pulverform? jeg har taget det under graviditeten og mens jeg ammer for at forebygge allergi hos ham.

Jeg håber at høre fra dig, da jeg vil gøre alt, hvad der står i min magt, for at min søn ikke udvikler allergi eller eksem.

Mange hilsner fra Magnes mor